.

Jaarverslag 2023 Voor Mekaar

· leestijd 1 minuut Algemeen

HATTEM - Voor Mekaar heeft het jaarverslag over 2023 gepubliceerd.

“Het was een van de drukste jaren ooit voor de Stichting Voor Mekaar. Dat is een signaal dat er groeiende behoefte is aan de ondersteuning die we als stichting willen bieden aan mensen in Hattem die dat nodig hebben. Gelukkig konden we dat doen met een groeiend aantal vrijwilligers en bovendien met een extra coördinator erbij”, schrijft voorzitter Hans Havinga in het voorwoord.

De vrijwilligers van Voor Mekaar geven aandacht en praktische hulp aan mede-Hattemers die daaraan behoefte hebben, bijvoorbeeld vanwege een handicap of eenzaamheid. In veel gevallen wordt de gevraagde hulp verleend over een langere periode.

Het aantal zorgvragers varieert per jaar, maar in 2023 was een stijging zichtbaar van gemiddeld 140 naar 160 zorgvragers. Er hebben zich in dat jaar 61 nieuwe zorgvragers aangemeld. Dit is opnieuw een stijging ten opzichte van het vorige jaar. De belangrijkste aspecten in de hulpverlening waren onder andere autovervoer, boodschappen doen en het brengen van een bezoekje. Verder werd hulp verleend bij bijvoorbeeld administratie en kleine eenmalige huishoudelijke reparaties. In 2023 zijn 2416 uren hulp verleend door vrijwilligers. Ter vergelijking: in 2022 lag dat op 1584 uren. De coördinatoren hebben zich het afgelopen jaar ruim 1500 uur ingezet voor ‘Voor Mekaar’. De ingezette uren van de bestuursleden zijn niet meegerekend in de tabellen. Het aantal keren dat er contact is geweest tussen cliënten en vrijwilligers bedraagt 1734 in 2023. In 2022 was dat nog 1230. Financieel gezien werd het jaar 2023 afgesloten met een positief saldo.