Afbeelding
Foto: CMH

Jubileum scholenproject CMH

· leestijd 2 minuten Algemeen

HATTEM – De Christelijke Muziekvereniging Hattem (CMH) viert dit jaar naast het 125-jarig bestaan nog een ander jubileum. Sinds 1994 verzorgt de CMH twee keer per jaar een muzikaal scholenproject op de Van Heemstraschool, de Jan Jaspersschool en de Zaaier. Een terugblik op dertig jaar muziekles op scholen, dat in de volksmond ook wel de Trompetworkshop wordt genoemd.

Start

CMH begon 30 jaar geleden met de gratis muziek-projectgroepen op de basisscholen in Hattem. Doel was om jongeren op speelse wijze met muziek, en in het bijzonder met blaasmuziek, in aanraking te laten komen. De achterliggende gedachte was dat de jeugd ook na deze muzieklessen ook lid zouden worden van CMH en zich nog verder op muzikaal gebied zouden ontwikkelen.

Voorbeeld

Thoby Liefers kwam met het idee voor de muziekgroepen, naar aanleiding van positieve berichten uit Friesland waar een soortgelijk en succesvol project was. “In het begin hebben we veel energie gestopt in het promoten van deze muziekgroepen, te beginnen met het leggen van contacten met de scholen. Ook toen al werd er geflyerd om deze groepen onder de aandacht te brengen. Maar dat alleen was natuurlijk niet voldoende. Het is belangrijk dat jongeren muziek horen, voelen en ervaren. Daarom zijn we met een koperensemble naar de scholen getrokken om een klein concert te geven en de leerlingen, ons hooggeëerd publiek, kennis te laten maken met onze blaasinstrumenten. Deze mochten ze ook uitproberen. Voor deze schoolbezoeken namen we zelfs vrij van werk en andere verplichtingen.”

Focus

De focus van de Trompetworkshops op de scholen lag op de leerlingen van groep 6, 7 en 8. Zij kwamen tijdens de bezoeken samen in de ontmoetingsruimtes waar het ensemble klaar zat voor meerdere mooie muziekmiddagen. Kinderen uit de lagere klassen mochten ook aansluiten voor de afsluitende concertjes op elke middag. Het enthousiasme vanuit de scholen voor het muziekproject bleek groot.

Thoby: “We kregen van de scholen de mogelijkheid muziekles te geven na schooltijd. Deze lessen worden nog steeds klassikaal gegeven. Al vrij snel werd dit de succesformule. De CMH stelde instrumenten en een vakdocent beschikbaar aan de groepen 6, 7 en 8 van de scholen. Het muziekonderwijs werd in de eerste jaren gegeven van ca. oktober tot mei gedurende het lopende schooljaar. De lessen vonden klassikaal plaats in één van de scholen, direct na schooltijd. Aan het volgen van deze lessen waren geen kosten verbonden. Dit is nog steeds het geval, met uitzondering dat we nu ook vaker in een schooljaar een muziekgroep opstarten.”

Enthousiasme

Het muziekonderwijs op scholen bleek door de jaren heen een gouden greep voor de CMH. In de eerste drie jaren werden per jaar negen kinderen door dit project enthousiast en lid van de vereniging. Nog steeds wordt hetzelfde enthousiasme ervaren van de kinderen die meedoen aan het project.

Toch blijft de bredere opzet bij CMH centraal staan. “Met dit project hebben we kinderen enthousiast weten te maken voor muziek in het algemeen. Veel kinderen zijn na afronding van de projecten doorgegaan op andere instrumenten dan wij konden bieden, zoals piano en strijkinstrumenten. Dan mag je toch zeggen dat we een steentje bijgedragen hebben aan de muziekcultuur in het algemeen. En dat al dertig jaar lang. Hiermee zijn we een voorloper van de huidige concepten waaronder ‘Muziek in Klas’, waar de CMH ook aan deelneemt.

We zijn er trots op dat we dit concept al dertig jaar met een team van enthousiaste leden van de CMH hebben kunnen realiseren”.