Afbeelding
.

Dijkpoortlessen weer van start

· leestijd 1 minuut Algemeen

HATTEM ā€“ ā€œGelukkig hebben we weer in de Dijkpoort les!ā€, verzuchtten de leerlingen van groep 7 en 8, die na de online Coronalessen nu weer de trappen van de Dijkpoort op togen. Het mag duidelijk zijn: de kinderen zijn blij dat de lessen van Edith Koridon weer gestart kunnen worden. 

Poortlessen
Sinds jaar en dag hebben leerlingen uit groep 7 en 8 die meer uitdaging nodig hebben, lessen kunstbeschouwing in de Dijkpoort van Edith de Jong. Voorheen werden dit de zogenaamde ā€˜pluslessenā€™ genoemd.

Edith hernoemde de lessen naar ā€˜Poortlessenā€™, immers zijn de andere kinderen geen plus kinderen? ā€œElke week wordt op de maandagochtend een andere kunstenaar in de lessen behandeld, video- en beeldmateriaal getoond en activerende leergesprekken gevoerd. Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag met de werkwijze van de kunstenaar. Elke leerling ontvangt aan het begin van de reeks van 10 lessen een Dummy. Dit is een klein, zwart schetsboekje zoals Leonardo Da Vinci het al gebruikte. Elke dag moeten ze schetsen: wil je beter schetsen, dan moet je gaan kijken, en ga je beter kijken, dan ga je beter schetsen, ook wel dialectische didactiek genoemd. In les 2 bezochten de ā€˜Poortleerlingenā€™ het Anton Pieck Museum en schetsten ze, na de rondleiding,  details van zijn werk, maakten een werk van hem af en maakten een illustratie bij dichtregelsā€. 

Betekenis
De afsluitende les vindt plaats in museum de Fundatie. Docent Edith de Jong staat dan voor de deur om te kijken of de Dummyā€™s vol zijn. Alleen dan mogen de leerlingen het museum binnen.  

Al langer speelde De Jong met het idee om ook andere leerlingen deze lessen te bieden. Dit idee is nu uitgewerkt door de lessen aan nieuwkomers en vluchtelingen aan te willen bieden. ā€œDe Dijkpoort als icoon van Hattem, waar ze door er les te hebben betekenis aan kunnen geven. De ouders worden hier ook bij betrokken en in de eerste en laatste les welkom geheten. Dit project is gestart in samenwerking met Conny Wencker, directeur van het Palet en de Vlonder, waar de eerste lessen als pilot worden ingezet.ā€