Punt van aandacht is het kruispunt Hendrikjesweg-Vechtstraat-Dorpsweg-Hessenweg
Punt van aandacht is het kruispunt Hendrikjesweg-Vechtstraat-Dorpsweg-Hessenweg Angela van Erven

Evaluatie herinrichting hoofdroute Hattem

· leestijd 3 minuten Algemeen

HATTEM - De snelheid op de Burgemeester Bijleveldsingel is na de herinrichting van de weg op alle route-delen gedaald. Op de Hessenweg wordt vaak harder gereden dan de toegestane 30 kilometer. Dat blijkt uit de evaluatie van de herinrichting hoofdroute Hattem. 


Enquête

Middels een enquête werd aan de Hattemers gevraagd om hun mening over de werkzaamheden en veranderingen te geven. In totaal zijn 378 reacties binnengekomen. Uit de enquête en diverse gesprekken blijkt dat weggebruikers meer duidelijkheid wensen over het gewenste gedrag op de wegen in de hoofdroute van Hattem.

In 2020 gingen de Burgemeester Bijleveldsingel, Vechtstraat en de Hessenweg op de schop. Binnen het project Hoofdroute Hattem werden niet alleen de weginrichting en openbare ruimte rond de weg behoorlijk gewijzigd, ook ging de toegestane snelheid naar 30 km/uur. Sinds de zomer van 2021 is de nieuwe situatie over het gehele traject in gebruik. 

Hoofdroute

Omdat de hoofdroute veel gebruikte wegen zijn hebben veel weggebruikers te maken gehad met de werkzaamheden en wijzigingen. “Tijdens het project en in de periode daarna hebben we van diverse aanwonenden en weggebruikers al verschillende meldingen en verbeterpunten ontvangen. Een project als dit vraagt niet alleen om participatie vooraf maar ook om een evaluatie achteraf waarbij gebruikers en omwonenden worden betrokken”, zo laat het college in een raadsinformatie weten. Het doel van de evaluatie is de situatie na de herinrichting zo goed mogelijk te maken. Dat fietsers, omwonenden en bestuurders van motorvoertuigen op een goede, veilige manier gezamenlijk gebruik kunnen maken van de hoofdroute en deze bovendien een leefbare omgeving heeft. 

Project

Het herinrichten van de hoofdroute door Hattem is geen vanzelfsprekend project geweest. Er moest wat gebeuren aangezien de leefbaarheid rondom de drukkere hoofdwegen zoals Nieuweweg, Dorpsweg, Vechtstraat en Hessenweg onder druk staat. De grote hoeveelheid verkeer en het gedrag van dit verkeer, waaronder de hoge snelheid langs veel woningen langs de weg leiden tot overlast in de vorm van trilling, geluid en barrièrevorming. 

De Burgemeester Bijleveldsingel, Vechtstraat en Hessenweg vervullen meerdere functies. Naast doorgaande routes met gemotoriseerd zijn er woonstraten met veel fietsers waar leefbaarheid en verkeersveiligheid gewenst is. 

Bij het ontwerp van de nieuwe hoofdroute is geprobeerd om ondanks de beperkte ruimte al deze functies te vervullen.

Daarbij zijn de richtlijnen uit het ASVV (Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen Binnen de Bebouwde Kom) gevolgd. Nu de nieuwe situatie in gebruik is blijft het een uitdaging om een passende nieuwe balans te vinden tussen leefbaarheid en doorstroming. De gemeente ontvangt dan ook wisselende reacties nu het nieuwe traject volop in gebruik is. Bewoners en weggebruikers die het als positief ervaren tot mensen die zorgen hebben en verbeter- en aandachtspunten geven. 

Evaluatie

Daarnaast heeft de gemeente in het kader van de evaluatie objectieve gegevens zoals snelheids- en ongevallengegevens verzameld. Met name de snelheid is een bron van discussie. De gedachte is dat een 30 km weg beter is voor de leefbaarheid, bij een lagere snelheid het ongevallenrisico lager is en minder uitstoot veroorzaakt. Om dit te handhaven is lastig. Handhaving op snelheid is een taak van de politie die niet ingevuld kan worden door de gemeentelijke BOA. Gezien de beperkte capaciteit en de prioritering heeft handhaving op de hoofdroute geen hoge prioriteit voor de politie. Als de gelegenheid er is, wordt erwel degelijk gecontroleerd en beboet. 

Uit de evaluatie blijkt verder dat het gezien de korte periode na de herinrichting moeilijk is om definitieve uitspraken te doen over ongevallen. Gezien de cijfers is het aantal ongelukken op de hoofdroute in 2021 lager. 

Resultaten 

De telresultaten op alle wegen laten zien dat de snelheden gedaald zijn. Uit metingen blijkt dat op de Burgemeester Bijleveldsingel de snelheid nu gemiddeld 38 km/uur is. Voorheen was dat een gemiddelde snelheid van 47 km met uitlopers naar hogere snelheden. Op de Hessenweg richting de A50 wordt nog wel vaak veel te hard gereden. Uit de evaluatie komt verder naar worden dat er meer duidelijkheid gewenst is over de lage snelheid, het ruimte bieden aan fietsers en het feit dat rechts nu voorrang heeft.

Maatregelen

Inmiddels zijn er al aanvullende maatregelen genomen. Een 30 km/uur campagne en een DSI (smileybord) langs de route moeten weggebruikers informeren en reflecteren op hun rijgedrag. Er is opdracht gegeven om op het wegdek een extra duiding van de maximale snelheid aan te brengen. Ook zijn verkeersborden geplaatst bij het kruispunt Crunershof – Bijleveldsingel. Naar aanleiding van de evaluatie worden op diverse locaties langs de route aanpassingen gedaan die erop gericht zijn om de situatie voor weggebruikers te verduidelijken. Deze zijn met name op kruispunten gepland.

Als groot knelpunt kwam in de evaluatie het kruispunt Vechtstraat – Dorpsweg – Hessenweg – Hendrikjesweg naar voren. Door dit kruispunt te verkleinen moet het overzichtelijker worden. Andere concrete aanpassingen zijn het aanpassen van het straatwerk en groen op de hoek Bijleveldsingel – Elskamp en het opheffen van een parkeervak bij het zebrapad op de Vechtstraat, zodat het zicht op overstekend voetgangers verbeterd wordt.

De maatregelen worden in het eerste deel van 2022 verder uitgewerkt. Na uitwerking van de maatregelen worden de werkzaamheden ingepland. Geprobeerd wordt om dit te combineren met de werkzaamheden aan de Dorpsweg en Eijerdijk.