Afbeelding
Gemeente Hattem

Zorgen reconstructie Veenrand

· leestijd 2 minuten Algemeen

HATTEM - De Veenrand gaat op de schop. Naast aanpassingen aan de riolering krijgt ook de openbare ruimte een metamorfose. In een brief richting de gemeente maakt een bewoner van de Veenrand duidelijk waarom hij het niet eens is met de voorgenomen wegbreedte. De brief kwam aan de orde in de commissie Algemene en Ruimtelijke zaken.

Aanpassingen

Gina Guldenaar (Hattem Centraal), Gerrit van Keulen (PvdA) en Martin Veenstra (D66) wilden van wethouder Auke Schipper weten of er contact is geweest met de briefschrijver. De commissieleden vragen zich af of de zorgen van de indiener zijn verdwenen nu er aanpassingen in de wegbreedte zijn gemaakt. Martin Veenstra die samen met collega- commissielid Dick Vergunst deel uit maakte van de projectgroep stelt de beleving van de bewoners omtrent de wegbreedte te onderschrijven.

In zijn antwoord maakte wethouder Schipper duidelijk dat er wel degelijk naar de inwoners wordt geluisterd. De indiener heeft een antwoord op zijn schrijven gehad. Ook wordt de weg verbreed. ā€œDe minimale wegbreedte is gekoppeld aan een algemene richtlijn. Dit was eerst 4.80 meter. Op verzoek van de briefschrijver wordt de Veenrand nu 5.40 meter breed, conform richtlijnen van de ASVV. Aan de medewerkers is gevraagd om contact op te nemen met de briefschrijver om na te gaan of dit de zorgen wegneemtā€. Wethouder Schipper gaf aan de uitkomsten van het gesprek met briefschrijver over de aangepaste wegbreedte te delen met de raad.

Bezwaar

De bewoner van de Veenrand heeft ernstig bezwaar tegen een eventuele versmalling van de straatbreedte. ā€œDit is ook de mening van het overgrote deel, zo niet van alle bewoners van de Veenrand, zoals deze ook door een aantal bewoners eerder bij de gemeente al is aangegevenā€, zo staat te lezen in de brief. Regelmatig is er sprake van parkeerdrukte in deze doodlopende vanwege bezoekers en medewerkers van het nabijgelegen tankstation en MFC de Marke. Er wordt ook veel geparkeerd door mensen met aanhangers die niet op een oprit kunnen staan. Ook de briefschrijver geeft aan hier met bedrijfswagens en aanhangers te moeten kunnen parkeren, laden en lossen. De toename van thuisbezorgers, maar ook de ROVA maken dat een grotere zwaaikom alleen niet voldoende is. ā€œEr hoeft maar Ć©Ć©n auto iets te ver van de stoeprand te staan en je hebt direct een probleem. De zogeheten ā€˜zwaaikomā€™ aan het eind van de straat, die nu al slecht functioneert omdat deze te klein is, wordt vaak als parkeerplaats gebruikt zodat je daar al niet kan draaien. Prachtig als deze binnen de nieuwe plannen groter wordt om makkelijker te draaien, maar dat heft niet het parkeerprobleem daar op. Men zal er gewoon regelmatig blijven parkerenā€.

Reconstructie Veenrand

Momenteel zijn de woningen aan de Veenrand aangesloten op een gemengde riolering. Vuil water en hemelwater worden gezamenlijk afgevoerd naar de rioolwaterzuivering. De technische staat van deze gemengde riolering moet verbeteren. Daarom legt de gemeente een nieuwe riolering aan waarbij het hemelwaterafvoer direct wordt afgekoppeld. Het regenwater krijgt hierdoor een aparte afvoer. Zo wordt het rioolstelsel ontlast. De afvoer van hemelwater wordt in de toekomst verzorgd door een wadi in de groenstroken langs de Veenrand. Hier kan het water wegzakken in de bodem en zo bijdragen aan het bestrijden van verdroging. Naast aanpassingen aan de riolering komt er in de Veenrand een nieuwe, toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte. Voorbeelden hiervan zijn: het verbeteren van parkeren, groen, openbare verlichting en klimaatadaptatie. Binnen dit project is nadrukkelijk oog voor maatregelen in het kader van verkeersveiligheid. Concreet betreft dit het verplaatsen van de aansluiting van de Veenrand op de Hoopjesweg. Deze maatregel is voortgekomen uit het participatietraject dat met bewoners is doorlopen in het kader van de rotonde Nieuweweg - Hoopjesweg en het kruispunt Nieuweweg ā€“ Stationslaan.