Op de foto coƶrdinator Bernadette Verbiesen (Stichting Welzijn Hattem) en Ouderenadviseurs Remmer Frƶling, Anne Mulder, Gerda Poortman, Joke Verlooy, Margreet Smits en Dinie Noordman.
Op de foto coƶrdinator Bernadette Verbiesen (Stichting Welzijn Hattem) en Ouderenadviseurs Remmer Frƶling, Anne Mulder, Gerda Poortman, Joke Verlooy, Margreet Smits en Dinie Noordman. .

Informatie voor 75-plussers maar ook voor iedereen die jonger is

· leestijd 1 minuut Algemeen

HATTEM ā€“ Omdat de huisbezoeken aan 75-jarigen voor een groot deel stil zijn komen te liggen vanwege de corona-maatregelen, zijn Stichting Welzijn Hattem en De Hattemer een samenwerking aangegaan. Doel is om preventieve informatie te verstrekken over tal van onderwerpen die spelen in de samenleving. 

Project huisbezoeken 75-jarigen

Het project ā€˜Huisbezoeken aan 75-jarigenā€™ is een initiatief van de gemeente Hattem, het Rode Kruis en Stichting Welzijn Hattem. Doel van de huisbezoeken is om informatie te verstrekken om zo lang mogelijk zelfredzaam te blijven en te participeren in de samenleving. Deze huisbezoeken lopen al sinds 2018 en worden met een respons van gemiddeld 79% enorm gewaardeerd door de 75-jarigen in Hattem.

ā€œHelaas kunnen onze ouderenadviseurs tijdens corona niet op huisbezoek, wel zijn er telefonische gesprekken met de ouderenadviseurs mogelijk. Het is belangrijk dat de informatie wordt verstrekt en daarom hebben we, in samenwerking met de Hattemer, een rubriek opgestart om zo toch belangrijke en preventieve informatie te kunnen delen via de krantā€, geeft ouderenwerker Bernadette Verbiesen namens SWH aan.

Maandelijks informatie in krant

ā€œDe opzet is om maandelijks informatie te verstrekken over welbevinden, gezondheid, zelfredzaamheid, wonen, (levens)testament, rouw en verlies, donorcodicil, de babbeltruc, bank ā€“ en telefoonfraude enz. Met name de 75-plussers, maar ook iedereen die jonger is, kunnen hier hun voordeel mee doen. Deze onderwerpen worden normaliter ook besproken tijdens een huisbezoek en op dit moment via telefonisch contact. Uiteraard kunt u ook zelf informatie aanvragenā€. De redactie van De Hattemer vindt het van belang om juist in deze tijd een informatiebron voor alle Hattemers van jong tot oud te zijn. Daarom werken wij graag mee aan dit initiatief.

Telefoonfraude

Een voorbeeld is informatie over telefoonfraude. Momenteel speelt er een gehaaide vorm van oplichting via WhatsApp. Het begint vaak met een bericht van een zogenaamd familielid, uiteindelijk wordt er om (veel) geld gevraagd en vervolgens komt er een verzoek om dit over te maken op een bankrekening van de oplichter. Voor deze en andere oplichtingspraktijken waarschuwt de overheid middels de Senioren en Veiligheid campagne ā€˜Maak het ze niet te makkelijkā€™; www.maakhetzeniettemakkelijk.nl.

Tip: maak nooit geld over op basis van alleen een app of mail en maak afspraken met uw familie over hoe u elkaar benadert, bijvoorbeeld dat u nooit alleen via Whatsapp of een andere berichtendienst elkaar om geld vraagt maar dat er altijd sprake zal zijn van persoonlijk contact. Voor meer tips kunt u ook bellen naar 088-786732 of bezoek de site www.fraudehelpdesk.nl.

Wilt u in gesprek met Ć©Ć©n van de ouderenadviseurs of meer informatie? Stichting Welzijn Hattem, telefoon: 038-4432881 of mail; info@swhattem.nl.